بهداشت حرفه ای

بهداشت حرفه ای

ایمنی و بهداشت حرفه ای
بهداشت حرفه ای

بهداشت حرفه ای

ایمنی و بهداشت حرفه ای

راهنمای وسایل حفاظت فردی برای کلیه مشاغل

راهنمای وسایل حفاظت فردی برای کلیه مشاغل

راهنمای وسایل حفاظت فردی برای کلیه مشاغل

 فرمت:Pdf    تعداد صفحات: 173

فهرست:

  1. مقدمه
  2. اصطلاحات و تعاریف
  3. طبقه بندی انواع وسایل حفاظت فردی
  4. الزامات برنامه انتخاب و استفاده از وسایل حفاظت فردی
    • خط مشی وسایل حفاظت فردی
    • مسئولیت ها
    • مسئولیت های کارفرما
    • مسئولیت های کارگران
  5. ارزیابی خطر در برنامه PPE و مستند سازی آن
    • روش ارزیابی خطر برای وسایل حفاظت فردی
    • آنالیز خطرات شغلی و ارزیابی خطر برای وسایل حفاظت فردی
    • دستورالعمل اجرائی
  6. انتخاب و تامین وسایل حفاظت فردی
    • تطبیق وسیله حفاظت فردی با خطر
    • تهیه وسیله
    • درگیر کردن کارگران در ارزیابی ها
    • در نظر گرفتن راحتی فیزیکی وسیله (ارگونومی)
    • ارزیابی هزینه ها
    • بازنگری استانداردها
  7. آموزش کارگران
    • آموزش تئوری
    • آموزش عملی
    • آموزش مجدد (بازآموزی) کارگران
    • مستند سازی آموزش
  8. کاربرد وسایل حفاظت فردی
  9. نگهداری وسایل حفاظت فردی
  10. حفاظت از سر
    • انواع کلاه های ایمنی
    • ملاحظات مربوط به اندازه و نگهداری حفاظ های سر
  11. حفاظت از چشم و صورت
    • نکته هایی در مورد جدول انتخاب حفاظ چشم و صورت
    • عوامل سهیم در آسیب چشم
  12. حفاظ دست و بازو
    • مخاطرات نیازمند حفاظت دست و بازو
    • انواع دستکش های حفاظتی متداول
    • نکات کلیدی در استفاده از وسایل محافظ دست و بازو
    • مراقبت از دستکش های حفاظتی
  13. حفاظت پا و ساق پا
    • انواع حفاظ های پا
    • نکات کلیدی
  14. حفاظت بدن و بالا تنه
    • نکته های کلیدی
    • لباس کارهای با قابلیت رویت بالا
    • انواع لباس کارهای با قابلیت رؤیت بالا
    • مثال هایی از کاربرد این لباس ها
    • نکته های کلیدی
  15. حفاظت از شنوایی
    • انواع وسایل حفاظت از شنوایی
  16. حفاظت از سیستم تنفسی
    • طبقه بندی رسپیراتورها
    • معیارهای انتخاب رسپیراتور مناسب
    • محدودیت ها و الزامات استفاده از رسپیراتورها
    •  روند انتخاب منطقی رسپیراتور
    • شاخص پایان عمر
    • آزمایش فیت بودن
    • حفاظت از کیپ بودن
    • ارزیابی پزشکی
    • مراقبت و نگهداری از رسپیراتورها
  17. حفاظت از سقوط
    • روشهای دیگر حفاظت از سقوط
    • معیارهای مهم در انتخاب روش حفاظت در برابر سقوط
    • سیستم های متوقف کننده ی سقوط فرد
    • سیستم جلوگیری از سقوط فردی
    • سیستم حفظ موقعیت
    • سیستم های نرده حفاظتی
    • سیستم های تور ایمنی
    • سیستم طناب های هشداری برای کار بر روی بام
    • سیستم محافظ لغزش
  18. حفاظت در برابر غرق شدن
  19. وسایل حفاظت فردی جوشکاری
  20. مراجع

مقدمه:

خطرات به اشکال مختلف همچون لبه های برنده، سقوط اجسام، پرتاب گدازه ها، مواد شیمیائی، صدا و شرایط نا ایمن در محیطهای کاری وجود دارند. مطابق قوانین، کارفرمایان ملزم به حفاظت از کارکنان خود در برابر مخاطراتی هستند که قادر به آسیب رسانی به آنها می باشند. آسیبهای جانی ناشی از حوادث کاری علاوه بر رنج کارگران باعث هزینه هائی همچون هزینه های پزشکی، اتلاف زمان کار، کاهش بهره وری، هزینه های جایگزینی کارگر و افزایش بالقوه هزینه های بیمه می شود.

الزامات وسایل حفاظت فردی (ppe) 

الزامات وسایل حفاظت فردی (ppe)

به منظور کنترل مخاطرات و آسیبهای ناشی از آنها، بطور معمول موثرترین اقدام، کنترل آنها در منبع می باشد. بسته به شرایط محیط کار و خطر، باید با استفاده از راهکارهای مهندسی و کنترل های اجرائی، خطر را تا بیشترین حد ممکن حذف یا مدیریت نمود. قرار دادن یک مانع یا حفاظ بین خطر و کارگر نمونه ای از کنترل مهندسی و تغییر روش انجام کار توسط کارگر کنترلی اجرائی است. زمانی که اقدامات مهندسی و اجرائی امکانپذیر نبوده یا برای حفاظت، کافی نباشند، کارفرمایان باید وسایل حفاظت فردی را برای کارکنان خود به منظور پیشگیری از صدمات، بیماری ها و مرگ ناشی از مخاطرات محیط کار تامین نموده و از کاربرد این وسایل توسط کارکنان خود مطمئن شوند. وسایل حفاظت فردی، تجهیزاتی هستند که با استفاده از آنها مواجهه با خطر به حداقل می رسد و نقش آنها کاستن یا حذف آسیبها و بیماریهای ناشی از خطر می باشد.

وسایل حفاظت فردی نباید به عنوان جایگزین کنترلهای مهندسی و اجرائی استفاده شوند بلکه باید همراه با آنها به عنوان راهکار مکمل بکار روند. استفاده از این وسایل نیازمند آگاهی از خطر و آموزش کاربران آنها است. کارگران باید بدانند که این وسایل خطر را حذف نمی کنند بلکه مواجهه با آن و پیامدهای ناشی از آن را از بین برده یا می کاهند. این وسایل پس از تهیه، باید در مکان مناسب و قابل دسترس نگهداری و در مواقع لازم از آنها استفاده شود. کارکنان نباید با این توجیه که این وسایل نامناسب بوده یا راحت نیستند، آنها را برداشته یا جایگزین نمایند.


منبع:

https://acgih.ir/category/%D9%88%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%AF%DB%8C

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.